Spiseproblemer og powernaps

15. juni 2010

Alder:
5 mdr.

Spiseproblemer og powernaps

Hej Helen

Så er jeg igen tilbage med nye spørgsmål :-)

Og tak for rådet ang. tremmeseng - vi satte den ved siden af min seng og fjernede tremmerne i den side - nu sover hun fint i sengen - det er dejligt for os alle :-)

Luna er nu fyldt 5 mdr. og udvikler sig rigtig meget - det er dejligt. Denne gang har jeg nogle spørgsmål ang. mad samt igen igen hendes dagssøvn.

Mad:
Vi har egentlig altid bøvlet med at få hende til at spise mælk. Hun startede ud med Nutramigen - men efter 2 mdr. hvor hun til sidst skreg sig igennem hvert måltid skiftede vi over til Nan H.A - det gik fint i 1 1/2 mdr. Så prøvede vi alm. Nan - og det har hun fået indtil nu. Men hun har aldrig været helt vild med sutteflasken - hun "gider" ikke kæmpe for sin mad - det var også derfor amningen gik galt.

Vi har nu lige prøvet med Allomin - efter en weekend hvor hun stort set ingen mælk spiste- så spiste hun da lidt - det føles som om hun kører sur i den samme smag - men ved ikke om det er rigtigt. Når hun spiser normalt tager hun ca. 800-900 ml. i døgnet - udover det grød hun får.

Jeg har nu snakket med min SP der mente vi skal op på 3 skemåltider om dagen. Hun spiser godt 1 dl. grød pr. måltid og hun sagde det var helt fint og tegn på hun vil hellere have grød end mælk. (Vi har prøvet at give hende mindre grød for at se om hun så spiser mere mælk men det gør hun ikke) Men der hvor jeg gerne lige vil have dit besyv med er at min SP foreslog flg. spiseplan:

Morgenmad: risgrød m/mos (spiser hun nu)
Middag: Grød
Aftensmad: grøntsagsmos.
Flaske om eftermiddagen og inden sengetid.
Jeg synes jo at 2 flasker om dagen ikke er særlig meget til en på 5 mdr. Specielt når hun måske kun spiser 130-150 ml. hver gang.

Det skal lige siges at Luna ikke spiser noget fra hun kommer i seng ved 20 - 21 tiden til hun står op næste morgen ved 6.30 tiden. Hun har aldrig fået en flaske ved midnatstid da hun ikke dur til at spise i søvne så spiser hun slet ingenting. Og hun sover lige p.t igennem. Hun kan godt vågne tidlig morgen ved 5 tiden og spise der og så sove videre - men lige nu sover hun altså til 6.30. Så jeg synes jo ikke det lyder som om hun får nok væske i løbet af en dag - jeg ved godt der er noget i grøden men alligevel burde mælken vel fylde mere..?

Det er ikke altid hun spiser 1 dl. grød om morgenen og så har jeg altså tilbudt hende mælk inden hun skal sove. Her spiser hun måske 50-100 ml. nogle gange lidt mere hvis jeg er heldig. :-)

Min SP synes ikke hun skal have mere en 5 max 6 måltider i døgnet og hvis 3 af dem er grød ja så bliver det jo kun til 2 flasker men jeg kan ikke forstå hvis det er nok - hvad mener du om det..?

Ang.dagssøvn:
som jeg har skrevet før så sover hun selv kun 30-45 min. ad gangen i løbet af dagen med mindre jeg luller - kører hende videre i søvn inden hun vågner. Jeg har prøvet at gøre som du foreslog med at kører - stoppe - afvente og så kører igen hvis hun mosler videre - det virker også og jeg kan få hende til at sove i 1 1/2 time ad gange formiddag og middagssøvn men hun skulle vel gerne komme dertil hvor jeg IKKE skal kører med hende - det havde jeg jo håbet på og der er hun altså ikke.

Lader jeg hende stå - så vågner ...

Annonce

... hun. Og hun er rigtig træt når hun bliver puttet så det er ikke fordi hun ikke er træt nok - om vi så har været til tumlastik eller i svømmehal og hun er segnefærdig så sover hun kun 30-45 min. selv.

Jeg bruger lige nu enormt mange resourcer på at bekymre mig om hendes søvn - får hun nok - hvorfor vil hun ikke sove selv - hvad gør jeg når hun skal i dagpleje (om 3 1/2 mdr.) for hun kan jo ikke stå og kører med hende osv. jeg tænker på det hele tiden og det fylder rigtig meget oveni bekymringerne om hun ikke vil spise...

Derfor er vi herhjemme blevet enige om at hun må selv "styre" det - dvs. at jeg ikke skal stå og slide i den f..... barnevogn konstant. Hvis hun kun sover 30-45 min. ja så må hun jo sove det. Det går også fint nok om formiddagen - der er hun ok frisk efter den korte søvn og kan være vågen i 2 - 2,5 time - men til middag - der går den bare ikke - hvis hun kun sover 30-45 min. så er hun pylret, ikke frisk, stadig træt osv. så jeg har bestemt mig for nu at bruge energi på at hun får en god middagslur ved at gå en lang tur med hende eller lulle med hende i vognen derhjemme..

Men når hun kun tager den korte formiddagslur så har hun selv lavet en ny rytme hvor hun sover 4 gange om dagen - så tager hun 2 powernaps a 30 min. om eftermiddagen og først på aftenen - den sidste ligger ofte fra 18-18.30 eller lidt senere hvilket gør hun først kommer i seng kl. 21.00 og det er måske ikke så hensigtmæssig på sigt - men tror du hun selv fjerner denne lur når hun ikke har behovet mere eller er det noget vi skal hjælpe hende med..?

Jeg har en tro og et håb om at når hun bliver 6-7 mdr. og begynder på mere mættende skemad at hun så kommer ind i en rytme hvor hun kan sove 2 gange om dagen - men hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende over i den rytme..? I dagplejen kan hun jo heller ikke sove 3-4 gange om dagen..

Jeg ved ikke om det er det rigtige vi gør i at lade hende selv styre det eller om jeg burde fortsætte med at tage kampen om formiddagen med at få hende til at sove længere - jeg føler lige nu at ligegyldig hvad jeg gør i forhold til hendes dagssøvn så duer det bare ikke... og jeg er så nervøs for hvordan det skal gå i dagplejen med hendes soven eller manglen på samme...

Nå men du får lige vores nuværende dagsplan:

ca. 6.30: Vågner - pusles - leger - får grød og vand af kop.
9.00 - 9.15: Får tilbudt lidt mælk - puttes til lur - sover her 30-45 min.
9.45-10. Leger, pusles, synger, tumlastik - sansegynge osv. Efter hun har været vågen ca. 1 time - grød med allomin af kop.
12.00 /12.30: tilbydes lidt mælk puttes til middagslur. Sover her 30-45 min. medmindre jeg kører med hende. Vil her gerne hun sover mindst 1 1/2 time.
13.30/14.00: Tilbydes mælk af flaske.
15.30/16.00 Sover første powenap
Tilbydes mælk mellem de to powernaps - hun tager måske en smule men ikke meget.
18.00/18.30: sover anden powernap.
aftensmad: Grød/grøntsagsmos
Flaske inden sengetid.
20.30-21.00: Godnat.
Hun kan godt nøjes med ca. 3 1/2 times søvn i dagtimerne da hun jo lige nu sover mange sammenhængende timer om natten...

Nå igen blev det en lang smøre fra mig :-)

Glæder mig til at hører dine tanker om ovenstående.

Hilsner fra
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!